Отображение сетевого контента
INFOdoradca+ Informacje o zawodach
-
1. Dane identyfikacyjne zawodu
-
2. Opis zawodu
-
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
-
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
-
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
-
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
-
7. Słownik
Licznik odwiedzin 19343
InfoDoradca+
PowrótTajemniczy klient (mystery shopper)
1. Dane identyfikacyjne zawodu
Tajemniczy klient (mystery shopper) 333905
- Audytor.
- Cichy klient.
- Mystery Client.
- Mystery Shopper.
W Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie:
- 3339 Business services agents not elsewhere classified.
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
- Sekcja M – Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna.
Notka metodologiczna
Opis informacji o zawodzie opracowano na podstawie:
- analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe), źródeł internetowych oraz wyników badań i analiz prowadzonych w projekcie PO KL (2011–2013) „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez pracodawców”,
- analizy opisu zawodu zamieszczonego w wyszukiwarce opisów zawodów na Wortalu Publicznych Służb Zatrudnienia,
- badań ankietowych prowadzonych w projekcie INFODORADCA+ w październiku 2017 r.,
- zebranych opinii od recenzentów, członków panelu ewaluacyjnego oraz zespołu ds. walidacji i jakości informacji o zawodach.
Autorzy i eksperci opiniujący
Zespół Ekspercki:
- Barbara Fabisiak – PBS Sp. z o.o., Sopot.
- Aleksandra Morawska-Wagner – PBS Sp. z o.o., Sopot.
- Anna Ringwelska – PBS Sp. z o.o., Sopot.
Zespół ds. walidacji i jakości informacji o zawodzie:
- Stefan M. Kwiatkowski – Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
- Marcin Olifirowicz – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Krzysztof Symela – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Ireneusz Woźniak – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
Recenzenci:
- Krzysztof Stachura – Uniwersytet Gdański oraz Badania i Analizy Krzysztof Stachura, Gdańsk.
- Arkadiusz Wódkowski – ABM Agencja Badań Marketingowych Sp. z o.o., Warszawa.
Panel ewaluacyjny – przedstawiciele partnerów społecznych:
- Agnieszka Warzybok – Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, Warszawa.
- Barbara Zajączkowska – Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, Warszawa.
Data (rok) opracowania opisu informacji o zawodzie: 2018 r.
2. Opis zawodu
Tajemniczy klient (mystery shopper) 12 prowadzi badania marketingowe i społeczne jako audytor 3 usług i produktów w punktach usługowych, sklepach lub sklepach on-line. Dokonuje niejawnej obserwacji 9 pracownika oraz elementów pozaobsługowych (np. ekspozycji towaru i jego dostępności). Audyty 2 mogą odbywać się w formie bezpośrednich wizyt, poprzez kontakt telefoniczny oraz drogą elektroniczną 4.
Przed dokonaniem obserwacji audytor zapoznaje się z zasadami realizacji badania (zawartymi w materiałach do badania i przekazywanymi podczas szkoleń). Po realizacji audytu tajemniczy klient wypełnia kwestionariusz 7 lub przygotowuje raport z przeprowadzonego audytu.
W przypadku nagrywania 8 audytów, audytor obsługuje sprzęt do nagrywania (audio/wideo), nagrywa przeprowadzane obserwacje oraz (po zakończonym audycie) przekazuje je do agencji badawczej 1.
Opis pracy
W trakcie trwania audytu tajemniczy klient (mystery shopper):
- prowadzi wszechstronną i wnikliwą obserwację elementów dotyczących obsługi, jak i elementów pozaobsługowych (m.in. w odniesieniu do organizacji i czystości lad, oznakowania, ekspozycji towaru i jego dostępności, przestrzegania wytycznych firmy dotyczących obsługi klientów i procedur, reakcji pracowników na trudne i niecodzienne sytuacje, subiektywnych wrażeń);
- realizuje audyt zgodnie z zadaniami przewidzianymi w materiałach do badania (np. zgłasza zastrzeżenia do prezentowanej oferty, dokonuje zakupu);
- „wciela” się w rolę typowego (pożądanego) klienta (jednocześnie czasami zadanie audytora polega na tym, że staje się klientem bardziej wymagającym);
- zachowuje się naturalnie, nie wzbudza podejrzeń, swobodnie prowokuje pewne zachowania ze strony pracownika;
- dokonuje rejestracji audio/wideo (jeżeli audyt jest nagrywany);
- zbiera materiał uwiarygodniający przeprowadzenie audytu (np. zdjęcie, paragon).
Na etapie przygotowywania się do audytu tajemniczy klient (mystery shopper):
- zapoznaje się z materiałami do badania: profilem/życiorysem 10, scenariuszem przebiegu audytu 11, sposobem jego realizacji oraz kwestionariuszem;
- uczestniczy w szkoleniu wprowadzającym do pracy tajemniczego klienta oraz przygotowującym do konkretnego badania;
- zapoznaje się z narzędziami elektronicznymi wspomagającymi realizację audytu (np. dedykowane oprogramowanie, edytor tekstu).
Do zakresu działalności tajemniczego klienta (mystery shopper) należy również:
- wypełnianie kwestionariusza lub przygotowanie raportu z przeprowadzonego audytu oraz przekazanie materiałów z badania (nagranie z wizyty, materiał uwiarygodniający przeprowadzenie audytu, pozostałe materiały, np. notatki);
- udzielanie dodatkowych wyjaśnień na temat przebiegu audytu (odpowiadanie na dodatkowe pytania ze strony zleceniodawcy);
- w przypadku niektórych audytów – spotkania ze zleceniodawcą (po zakończeniu realizacji audytów) czy warsztaty lub grupy fokusowe 5 podsumowujące badanie;
- zobowiązanie do przestrzegania zasad dotyczących poufności realizowanych badań i ochrony danych osobowych.
Sposoby wykonywania pracy
Miejsce dokonywania obserwacji przez tajemniczego klienta (mystery shopper) to:
- punkty usługowe, banki, hotele, restauracje, stacje paliw itp.,
- sklepy lub sklepy on-line sprzedające kosmetyki, ubrania, sprzęt elektroniczny, samochody itp.,
- urzędy i inne instytucje publiczne (np. ZUS).
Kanały kontaktu obejmują:
- bezpośrednie wizyty,
- kontakt telefoniczny,
- drogę elektroniczną.
Praca tajemniczego klienta (mystery shopper) może mieć charakter:
- jednorazowej wizyty w punkcie usługowym/sklepie/sklepie on-line lub audytowi może podlegać cały proces obsługi (różne sytuacje, np. dokupienie usługi, reklamacja, rezygnacja);
- cykliczny (audytor może odwiedzić badany punkt więcej niż jeden raz).
WAŻNE:
Dokonywane obserwacje przez tajemniczego klienta są najczęściej niejawne. Występują również audyty wykonywane w sposób półjawny i jawny. Wówczas audytor ujawnia się na początku, w trakcie lub na koniec trwania audytu.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się w sekcjach: 3.1. Zadania zawodowe oraz 3.2 Kompetencja zawodowa.
Warunki pracy
Tajemniczy klient (mystery shopper) najczęściej pracuje w terenie, na obszarze województwa, poza miejscem zamieszkania.
Audyty, realizowane jako bezpośrednie wizyty, odbywają się w wyznaczonym punkcie usługowym lub sklepie. Natomiast audyty wykonywane poprzez kontakt telefoniczny czy drogą elektroniczną audytor z reguły realizuje w miejscu zamieszkania.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.1. Możliwości podjęcia pracy w zawodzie.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia pracy
Tajemniczy klient (mystery shopper) korzysta z odpowiedniego sprzętu takiego jak:
- komputer, tablet (z dostępem do Internetu),
- telefon,
- sprzęt do nagrywania (audio/wideo).
Wsparciem w pracy mogą być również materiały do badania w wersji papierowej, a także skaner lub drukarka. Przydatne jest posiadanie samochodu i prawa jazdy.
Organizacja pracy
Tajemniczy klient (mystery shopper) wykonuje:
- pracę samodzielnie, zgodnie z informacjami zawartymi w materiałach do badania,
- audyty (czasami) z osobą towarzyszącą,
- pracę w systemie zadaniowym, w zmiennych godzinach pracy (elastyczny czas pracy).
Praca tajemniczego klienta (mystery shopper) może być wykonywana jako dorywcza, uwarunkowana jest również zapotrzebowaniem na audyty konkretnego typu, często o charakterze nieregularnym. Z reguły część zadań tajemniczy klient (mystery shopper) realizuje w miejscu zamieszkania. Należą do nich:
- realizacja audytów drogą elektroniczną oraz kontakt telefoniczny,
- przygotowywanie do realizacji badania,
- wypełnianie kwestionariusza lub przygotowywanie raportu.
WAŻNE:
Tajemniczy klient ma elastyczny czas pracy. Zazwyczaj sam ustala „harmonogram dnia”, tj. datę i godzinę przeprowadzania audytów oraz czy audyt ma się odbyć w dni robocze czy w weekend.
Zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo pracy człowieka
Praca tajemniczego klienta (mystery shopper) narażona jest na:
- wypadki komunikacyjne podczas docierania i powrotu z miejsca realizacji audytu;
- agresję ze strony obserwowanego pracownika (w przypadku zdemaskowania);
- możliwość nadmiernego obciążenia układu psychonerwowego ze względu na dokonywanie obserwacji niejawnej i strach przed byciem rozpoznanym.
WAŻNE:
Nadmierne obciążenie układu psychonerwowego jest zauważalne wśród osób rozpoczynających pracę jako tajemniczy klient. Jednak początkowy strach mija z każdym kolejnym wykonanym audytem.
Wymagania psychofizyczne
Dla pracownika wykonującego zawód tajemniczy klient (mystery shopper) ważne są:
w kategorii wymagań fizycznych
- sprawność układu mięśniowo-szkieletowego,
- sprawność układu oddechowego;
w kategorii sprawności sensomotorycznych
- powonienie,
- czucie dotykowe,
- rozróżnianie barw;
w kategorii sprawności i zdolności
- podzielność uwagi,
- spostrzegawczość,
- zdolność koncentracji,
- dokładność,
- samokontrola,
- gotowość do podejmowania szybkich i trafnych decyzji,
- dobra pamięć (umiejętność szybkiego uczenia się i przyswajania wiedzy niezbędnej do realizacji audytu);
w kategorii cech osobowościowych
- łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie,
- odporność emocjonalna,
- wytrwałość,
- cierpliwość,
- łatwość nawiązywania kontaktu,
- odwaga.
Więcej informacji znajduje się w sekcjach: 3.3. Kompetencje społeczne; 3.4. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu.
Wymagania zdrowotne
W przypadku realizacji przez tajemniczego klienta (mystery shopper) niektórych audytów wysoce pożądana jest duża sprawność narządu wzroku, słuchu lub smaku.
Jednocześnie w niektórych audytach wskazane jest zatrudnienie osób z konkretną dysfunkcją (na przykład podczas audytu, którego celem jest ocena dostosowania hotelu do pobytu osób niepełnosprawnych).
WAŻNE
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.4. Możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.
Wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
Do podjęcia pracy w zawodzie tajemniczy klient (mystery shopper) zalecane jest wykształcenie średnie (może być konieczne dla realizacji niektórych audytów). Pracę w tym zawodzie mogą podejmować również osoby z niższym wykształceniem. Nie ma wymogów związanych z kierunkiem kształcenia.
Tytuły zawodowe, kwalifikacje i uprawnienia niezbędne/preferowane do podjęcia pracy w zawodzie
Rekrutacja przy realizacji badań z udziałem tajemniczego klienta (mystery shopper) często jest dwustopniowa – agencje badawcze zatrudniają koordynatorów, koordynatorzy zatrudniają audytorów. Szkolenia kandydatów w zawodzie tajemniczy klient (mystery shopper) prowadzą agencje badawcze lub koordynatorzy.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.2. Instytucje oferujące kształcenie, szkolenie i/lub potwierdzanie kompetencji w ramach zawodu.
Możliwości rozwoju zawodowego i awansu
Obecnie (2018 r.) nie istnieje ścieżka awansu zawodowego w zawodzie tajemniczy klient (mystery shopper).
Doświadczenie w realizacji wielu audytów zwiększa szansę na zatrudnienie w projektach badawczych bardziej atrakcyjnych pod względem wynagrodzenia lub wymagających dużego, czasem wręcz udokumentowanego, doświadczenia. Może też być szansą na znalezienie pracy w zarządzaniu siatką audytorów lub na pracę w agencji badawczej.
Możliwości potwierdzania kompetencji
Obecnie (2018 r.) jest brak możliwości potwierdzania kompetencji w zawodzie tajemniczy klient (mystery shopper). Istnieje natomiast możliwość ubiegania się o referencje od instytucji zatrudniającej osobę w tym zawodzie.
Więcej informacji można uzyskać w Bazie Usług Rozwojowych https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Osoba zatrudniona w zawodzie tajemniczy klient (mystery shopper) może rozszerzać swoje kompetencje zawodowe w zawodach pokrewnych:
Nazwa zawodu pokrewnego zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności |
Kod zawodu |
---|---|
Ankieter |
422701 |
Teleankieter |
422702 |
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
Pracownik w zawodzie tajemniczy klient (mystery shopper) wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:
- Z1 Przygotowywanie się do realizacji audytu poprzez poznanie rodzaju wykonywanego badania.
- Z2 Przeprowadzanie niejawnej obserwacji (bez ujawniania jej celu, jakim jest audyt) pracownika i elementów pozaobsługowych podczas wizyty, rozmowy telefonicznej lub kontaktu drogą elektroniczną.
- Z3 Wypełnianie kwestionariusza poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące audytu lub przygotowywanie raportu z przeprowadzonego audytu.
- Z4 Obsługiwanie sprzętu do nagrywania (audio/wideo).
Kompetencja zawodowa Kz1: Realizowanie audytu obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z1 |
Przygotowywanie się do realizacji audytu poprzez poznanie rodzaju wykonywanego badania |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z2 |
Przeprowadzanie niejawnej obserwacji (bez ujawniania jej celu, jakim jest audyt) pracownika i elementów pozaobsługowych podczas wizyty, rozmowy telefonicznej lub kontaktu drogą elektroniczną |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z3 |
Wypełnianie kwestionariusza poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące audytu lub przygotowywanie raportu z przeprowadzonego audytu |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z4 |
Obsługiwanie sprzętu do nagrywania (audio/wideo) |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Pracownik w zawodzie tajemniczy klient (mystery shopper) powinien posiadać kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.
W szczególności pracownik jest gotów do:
- Ponoszenia odpowiedzialności indywidualnej związanej z realizacją audytu.
- Samooceniania realizowanych zadań i wprowadzania działań korygujących jakość audytu.
- Kierowania się zasadami zgodnymi z etyką zawodową i obowiązującymi przepisami.
Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu tajemniczy klient (mystery shopper).
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu tajemniczy klient (mystery shopper)
Uwaga:
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).
Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie tajemniczy klient (mystery shopper), nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:
- Zintegrowany System Kwalifikacji: https://www.kwalifikacje.gov.pl
- Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
Tajemniczy klient (mystery shopper) może ubiegać się o pracę:
- w agencji badawczej,
- u koordynatorów (siatka zarządzania przy realizacji badań często jest dwustopniowa – agencje badawcze zatrudniają koordynatorów, a koordynatorzy zatrudniają audytorów),
- w ramach paneli konsumenckich on-line (audytorzy zapisują się samodzielnie i pełnią tam rolę tajemniczych klientów).
WAŻNE:
Zachęcamy do sprawdzenia dostępnych ofert pracy w Centralnej Bazie Ofert Pracy:
Natomiast aktualizacje informacji o możliwościach zatrudnienia w zawodzie, przyszłe zapotrzebowanie na dany zawód na rynku pracy oraz dodatkowe informacje można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Ranking (monitoring) zawodów deficytowych i nadwyżkowych:
Barometr zawodów: https://barometrzawodow.pl
Wojewódzkie obserwatoria rynku pracy:
Mazowieckie – http://obserwatorium.mazowsze.pl
Małopolskie – https://www.obserwatorium.malopolska.pl
Lubelskie – http://lorp.wup.lublin.pl
Regionalne Obserwatorium Rynku Pracy w Łodzi – http://obserwatorium.wup.lodz.pl
Pomorskie – http://www.porp.pl
Opolskie – http://www.obserwatorium.opole.pl
Wielkopolskie – http://www.obserwatorium.wup.poznan.pl
Zachodniopomorskie – https://www.wup.pl/pl/dla-instytucji/zachodniopomorskie-obserwatorium-rynku-pracya
Podlaskie – http://www.obserwatorium.up.podlasie.pl
Zielona Linia. Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia:
Portal Prognozowanie Zatrudnienia:
www.prognozowaniezatrudnienia.pl
Portal EU Skills Panorama:
http://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en
Europejski portal mobilności zawodowej EURES:
Kształcenie
Obecnie (2018 r.) w ramach systemu kształcenia zawodowego w Polsce nie przygotowuje się pracowników w zawodzie tajemniczy klient (mystery shopper). Nie prowadzi się również potwierdzania kompetencji w tym zawodzie.
Szkolenie
Szkolenia kandydatów do zawodu tajemniczy klient (mystery shopper) prowadzą agencje badawcze i/lub koordynatorzy zatrudnieni przez te agencje.
WAŻNE:
Więcej informacji o instytucjach oferujących kształcenie, szkolenie i/lub walidację kompetencji w ramach zawodu można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Szkolnictwo wyższe:
www.wybierzstudia.nauka.gov.pl
Szkolnictwo zawodowe:
https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-zawodowe
http://doradztwo.ore.edu.pl/wybieram-zawod
Szkolenia zawodowe:
Rejestr Instytucji Szkoleniowych – http://www.stor.praca.gov.pl/portal/#/ris
Baza Usług Rozwojowych – https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Inne źródła danych:
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji – https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Bilans Kapitału Ludzkiego – https://bkl.parp.gov.pl
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – http://www.frse.org.pl, http://europass.org.pl
Learning Opportunities and Qualifications in Europe – https://ec.europa.eu/ploteus
Tajemniczy klient (mystery shopper) otrzymuje wynagrodzenie (2018 r.) za audyt: 20–400 zł (brutto). Przeciętne honorarium za audyt wynosi od 20 do 80 zł (brutto), natomiast zadania za wyższą kwotę często wymagają specjalistycznej wiedzy (np. w zakresie produktów inwestycyjnych) lub określonych działań (np. udostępnianie własnych danych, przedmiotów).
Poziom wynagrodzeń osób wykonujących zawód tajemniczy klient (mystery shopper) uzależniony jest od:
- liczby i złożoności zadań,
- poziomu trudności audytu,
- kanału kontaktu (za bezpośrednie wizyty otrzymuje się wyższe wynagrodzenie niż za audyty realizowane poprzez kontakt telefoniczny czy drogą elektroniczną).
Ponadto pracownik w zawodzie tajemniczy klient (mystery shopper):
- może liczyć na zwrot za dojazdy do miejsca realizacji audytu (tzw. „kilometrówka”, dla samochodów osobowych, w zależności od pojemności skokowej silnika – 0,52 zł lub 0,83 zł za kilometr brutto);
- może mieć dostęp do pozapłacowych składników wynagrodzenia związanych z realizacją określonych zadań (np. bilet do kina, posiłek w restauracji);
- może świadczyć pracę w ramach własnej działalności gospodarczej lub w ramach umowy cywilno-prawnej;
- musi mieć świadomość, że jest to praca dorywcza, uwarunkowana zapotrzebowaniem na audyty konkretnego typu, często o charakterze nieregularnym.
WAŻNE:
Zarobki osób wykonujących dany zawód/grupę zawodów są orientacyjne i mogą szybko stracić aktualność. Dlatego na bieżąco należy sprawdzać, jakie zarobki oferuje rynek pracy, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Wynagrodzenie w Polsce według danych GUS:
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy
Przykładowe portale informujące o zarobkach:
https://wynagrodzenia.pl/kategoria/zarobki-na-stanowiskach-i-szczeblach
https://sedlak.pl/raporty-placowe
W zawodzie tajemniczy klient (mystery shopper) możliwe jest zatrudnienie osób z niepełnosprawnością. Ich zatrudnienie (oraz maksymalny stopień dysfunkcji) uzależnione są od rodzaju audytu zlecanego przez agencje badawcze oraz zadań przewidzianych do wykonania.
W większości audytów tajemniczy klient (mystery shopper) musi być niecharakterystyczny, wykazywać cechy przeciętnego klienta. Dlatego dysfunkcje mogą okazać się utrudnieniem w realizacji dużej części badań.
Zawód mogą wykonywać osoby z następującymi rodzajami niepełnosprawności pod warunkiem odpowiedniego dostosowania środowiska pracy pod względem technicznym i organizacyjnym do rodzaju niepełnosprawności (jeśli dysfunkcja nie będzie wpływała na jakość realizacji audytu bądź uniemożliwiała jego realizację):
- z niewielką dysfunkcją kończyn górnych (05-R), która nie wyklucza pracy przy komputerze; wymagane jest wówczas dostosowanie sprzętu komputerowego;
- z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych (05-R); wymagane jest wówczas wyposażenie stanowiska w uchwyty, poręcze, regulowana wysokość krzesła, podnóżka i inne udogodnienia,
- z wadami i dysfunkcją wzroku (04-O) w przypadku możliwości skorygowania ich szkłami optycznymi lub soczewkami kontaktowymi;
- z dysfunkcją narządu słuchu (03-L), pod warunkiem że niepełnosprawność ta jest możliwa do skorygowania za pomocą aparatów słuchowych.
Do realizacji audytu, niezależnie od rodzaju dysfunkcji, pracownik najczęściej we własnym zakresie powinien posiadać sprzęt umożliwiający jego przeprowadzenie (np. sprzęt komputerowy dostosowany do osób słabowidzących lub niewidomych).
WAŻNE:
Decyzja o zatrudnieniu osoby z jakimkolwiek rodzajem niepełnosprawności może być podjęta wyłącznie po indywidualnej konsultacji z lekarzem medycyny pracy.
Osoby niepełnosprawne mogą prowadzić audyty asystowane, z osobą towarzyszącą – niepełnosprawny gra rolę autentycznego klienta (np. aparaty słuchowe, sprzęt rehabilitacyjny), a audytor – partner jest odpowiedzialny m.in. za sprawozdawczość. W niektórych audytach wskazane jest zatrudnienie osób z konkretną dysfunkcją (na przykład podczas audytu, którego celem jest ocena dostosowania hotelu do pobytu osób niepełnosprawnych).
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
Europejska klasyfikacja umiejętności/kompetencji, kwalifikacji i zawodów (European Skills/ Competences, Qualifications and Occupations – ESCO) jest narzędziem łączącym rynek edukacji z rynkiem pracy. ESCO jest częścią strategii „Europa 2020”. W klasyfikacji określono i uszeregowano umiejętności, kompetencje, kwalifikacje i zawody istotne dla unijnego rynku pracy oraz kształcenia i szkolenia. Tworzenie europejskiego rynku pracy, a w przyszłości wspólnego obszaru kształcenia ustawicznego wymaga, aby zdobywane przez jednostki umiejętności oraz kwalifikacje były zrozumiałe oraz łatwo porównywalne między krajami, a także – by promowały mobilność wśród pracowników.
Obecnie (2018 r.) klasyfikacja ESCO jest dostępna w 27 językach (w 24 językach UE, islandzkim, norweskim i arabskim) za pośrednictwem platformy ESCO:
https://ec.europa.eu/esco/portal/home
Klasyfikacja ESCO została oparta na trzech filarach i pokazuje w sposób systematyczny relacje między nimi:
- Zawody: https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation
- Umiejętności/Kompetencje: https://ec.europa.eu/esco/portal/skill
- Kwalifikacje: https://ec.europa.eu/esco/portal/qualification
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
Podstawowe regulacje prawne:
Stan prawny na dzień: 30.06.2018 r.
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. poz. 1000).
- Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 986, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1265 i 1149).
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 419).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 1–8 (Dz. U. poz. 537).
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 227).
Literatura branżowa:
- Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
- Van Hamersveld M., Cees de Bont C. (red.): Market Research. Handbook. Fifth Edition. John Wiley & Sons Ltd. The Atrium, Southern Gate, Chichester 2007.
- Makarenko V.: Tajne służby kapitalizmu. Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.
- Newhouse I. S.: Mystery Shopping. Made Simple. A Tutorial to the Mystery Shopping Industry, The McGraw-Hill Custom Publishing, Boston 2002.
- Noga-Bogomilski, Dominika Maison (red.): Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Zasoby internetowe [dostęp: 10.07.2018]:
- Baza danych standardów kwalifikacji/kompetencji zawodowych i modułowych programów szkoleń: ftp://kwalifikacje.praca.gov.pl
- ESOMAR 6 World Research Codes and Guidelines, Mystery Shopping Studies: https://www.esomar.org/uploads/public/knowledge-and-standards/codes-and-guidelines/ESOMAR_Codes-and-Guidelines_MysteryShopping.pdf
- ICC/ESOMAR, Międzynarodowy Kodeks Badań Rynku i Opinii, Badań Społecznych oraz Analityki Danych: http://www.ofbor.pl/images/stories/ESOMAR/ICCESOMAR_International_Code_tlum_WD_2017.pdf
- Polskie standardy jakości realizacji badań rynku i opinii społecznej w terenie. Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów na podstawie Interviewer Quality Control Scheme (IQCS) ze zmianami z dnia 19 lutego 2015 r.: http://www.pkjpa.pl/images/Standardy_PKJPA.pdf
- Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii: http://www.ptbrio.pl/index.php/publikacje/rocznik-ptbrio
- Poradnik Przedsiębiorcy, Systemy czasu pracy – przewodnik: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-systemy-czasu-pracy-przewodnik
- Portal Asystent BHP: https://asystentbhp.pl
- Standardy orzecznictwa lekarskiego ZUS: http://www.zus.pl/lekarze/publikacje/standardy-orzecznictwa-lekarskiego-zus
- Wyszukiwarka opisów zawodów: http://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow
7. Słownik
Nazwa pojęcia | Definicja pojęcia |
---|---|
Awans zawodowy | Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje awansu – pionowy oraz poziomy. Awans pionowy oznacza zmianę stanowiska na wyższe w hierarchii przedsiębiorstwa/organizacji oraz przyznanie wyższego wynagrodzenia i poszerzenie uprawnień, np. awans polegający na osiągnięciu wyższego stopnia wymagań formalnych w policji, w wojsku, mianowanie na wyższy stopień – awans nauczycielski. Awans poziomy oznacza zmianę stanowiska niepociągającą za sobą zmiany pozycji pracownika w hierarchii firmy, np. objęcie dodatkowego stanowiska przez pracownika, powierzenie nowych zadań, rozszerzenie uprawnień i zakresu podejmowanych decyzji. |
Czynności zawodowe | Są to działania podejmowane w ramach zadania zawodowego i dające efekt w postaci realizacji celu przewidzianego w zadaniu zawodowym. |
Edukacja formalna | Kształcenie realizowane przez publiczne i niepubliczne szkoły oraz inne podmioty systemu oświaty, uczelnie oraz inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego, w ramach programów, które prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych oraz kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych (zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym) albo kwalifikacje w zawodzie (zgodnie z przepisami oświatowymi). |
Edukacja pozaformalna | Kształcenie i szkolenie realizowane w ramach programów, które nie prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych lub kwalifikacji właściwych dla edukacji formalnej. |
Efekty uczenia się | Wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się (w ramach edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne). |
Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) | Przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji umożliwiające porównanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych państwach. W ERK wyróżniono 8 poziomów kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się (wiedza, umiejętności i kompetencje). ERK stanowi układ odniesienia do krajowych ram kwalifikacji w tym do PRK. |
Kody niepełnosprawności | Są symbolami rodzaju schorzenia, które ma decydujący wpływ na to, do jakich prac osoba niepełnosprawna może być kierowana, a do jakich nie powinna ze względu na jej zdrowie i skuteczność pracy na danym stanowisku. Podstawowe kody niepełnosprawności: 01-U upośledzenie umysłowe, 02-P choroby psychiczne, 03-L zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu, 04-O choroby narządu wzroku, 05-R upośledzenie narządu ruchu, 06-E epilepsja, 07-S choroby układu oddechowego i krążenia, 08-T choroby układu pokarmowego, 09-M choroby układu moczowo-płciowego, 10-N choroby neurologiczne, 11-I inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego, 12-C całościowe zaburzenia rozwojowe. |
Kompetencje społeczne | Jest to rozwinięta w toku uczenia się zdolność kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania. |
Kompetencje kluczowe | Są to kompetencje (połączenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) potrzebne w życiu zawodowym i pozazawodowym oraz do bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Na potrzeby opracowania informacji o zawodach wyróżniono 9 kompetencji, które zostały wybrane i pogrupowane ze zbioru 15 kompetencji kluczowych wyodrębnionych w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych - Projekt PIAAC, prowadzonym cyklicznie przez OECD. |
Kompetencja zawodowa | Jest to układ wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania, w ramach wydzielonego zakresu pracy w zawodzie zestawu zadań zawodowych. Posiadanie jednej lub kilku kompetencji zawodowych powinno umożliwić zatrudnienie, na co najmniej jednym stanowisku pracy w zawodzie. |
Kwalifikacja | Oznacza zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w procesie walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący. W Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji wyodrębniono 4 rodzaje kwalifikacji: pełne, cząstkowe, rynkowe i uregulowane. |
Polska Rama Kwalifikacji (PRK) | Opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom Europejskich Ram Kwalifikacji, sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Potwierdzanie kompetencji | Jest to proces polegający na sprawdzeniu, czy kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Terminy o podobnym znaczeniu: „walidacja”, „egzaminowanie”. Proces ten prowadzi do certyfikacji - wydania przez upoważnioną instytucję „dyplomu”, „świadectwa”, „certyfikatu”. |
Sektorowa Rama Kwalifikacji (SRK) | Opis poziomów kwalifikacji funkcjonujących w danym sektorze lub branży; poziomy Sektorowych Ram Kwalifikacji odpowiadają odpowiednim poziomom Polskiej Ramy Kwalifikacji. |
Sprawności sensomotoryczne | Są to sprawności związane z funkcjonowaniem narządów zmysłów (wzroku, słuchu, smaku, powonienia, dotyku) oraz narządu ruchu (sprawność rąk, precyzja ruchów rąk, sprawność nóg, koordynacja wzrokowo-ruchowa itp.). |
Stanowisko pracy | Jest to miejsce pracy w strukturze organizacyjnej, np. przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji, w ramach którego pracownik wykonuje zadania zawodowe stale lub okresowo. Do prawidłowego wykonywania zadań na danym stanowisku pracy konieczne jest posiadanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych właściwych dla kompetencji zawodowych wyodrębnionych w zawodzie. |
Tytuł zawodowy | Jest przyznawany osobie, która udowodniła, że posiada określony zasób wiedzy i umiejętności potrzebny do wykonywania danego zawodu. W niektórych grupach zawodowych (technicy, lekarze, rzemieślnicy) istnieją ustawowo zadekretowane nazwy i hierarchie tych tytułów, podczas gdy w innych nie ma takich systemów. Przykładowo tytuły zawodowe uzyskiwane w szkołach i placówkach oświaty to: robotnik wykwalifikowany i technik, w rzemiośle: uczeń, czeladnik, mistrz, w kulturze fizycznej: trener, instruktor, menedżer sportu. |
Umiejętności | Jest to przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Uprawnienia zawodowe | Oznaczają posiadanie prawa do wykonywania czynności zawodowych (zawodu), do których dostęp jest ograniczony poprzez przepisy prawne przewidujące konieczność posiadania odpowiedniego wykształcenia, spełnienia wymagań kwalifikacyjnych lub innych dodatkowych wymagań. |
Uczenie się nieformalne | Uzyskiwanie efektów uczenia się poprzez różnego rodzaju aktywność poza edukacją formalną i edukacją pozaformalną, w tym poprzez samouczenie się i doświadczenie uzyskane w pracy. |
Walidacja | Oznacza sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kwalifikacji, niezależnie od sposobu uczenia się (edukacja formalna, pozaformalna i uczenie się nieformalne) tej osoby, osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kwalifikacji. |
Wiedza | Jest to zbiór opisów obiektów i faktów, zasad, teorii oraz praktyk przyswojonych w procesie uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Wykształcenie | Oznacza rezultat procesu kształcenia w zakresie ogólnym i specjalistycznym, charakteryzowany na podstawie:
|
Zadanie zawodowe | Jest to logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraźnie określonym początku i końcu wykonywany na stanowisku pracy. Na zadanie zawodowe składa się układ czynności zawodowych powiązanych jednym celem, kończący się określonym wytworem, usługą lub istotną decyzją. W wyniku podziału pracy każdy zawód różni się wykonywanymi zadaniami, na które składają się czynności zawodowe. |
Zawód | Jest to zbiór zadań zawodowych wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wykonywanych przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji i kompetencji (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu stanowi źródło utrzymania. |
Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) | Wyodrębniona część Krajowego Systemu Kwalifikacji, w której obowiązują określone w ustawie standardy opisywania kwalifikacji oraz przypisywania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji, zasady włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i ich ewidencjonowania w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK), a także zasady i standardy certyfikowania kwalifikacji oraz zapewniania jakości nadawania kwalifikacji. Informacje o ZSK są dostępne pod adresem: https://www.kwalifikacje.gov.pl/ |
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK) | Rejestr publiczny prowadzony w systemie teleinformatycznym, ewidencjonujący kwalifikacje włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Informacje o ZRK są dostępne pod adresem: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ |
Lp. |
Nazwa pojęcia |
Definicja |
Źródło |
---|---|---|---|
1. | Agencja badawcza |
Przedsiębiorstwo zajmujące się badaniami rynku i opinii lub badaniami społecznymi. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
2. | Audyt (mystery shopping) |
Obserwacja dokonywana przez tajemniczego klienta. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
3. | Audytor (tajemniczy klient) |
Osoba realizująca audyt (mystery shopping). |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
4. | Droga elektroniczna |
To np.: mail, czat, formularz kontaktowy. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
5. | Grupa fokusowa (zogniskowany wywiad grupowy) |
Technika polegająca na zebraniu grup badanych i zainicjowaniu ich dyskusji. |
Earl Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 |
6. | Kodeks ESOMAR |
Międzynarodowy Kodeks Badań Rynku, Badań Społecznych i Analityki Danych. |
http://www.ofbor.pl/images/stories/ESOMAR/ICCESOMAR_International_Code_tlum_WD_2017.pdf [dostęp: 10.07.2018] |
7. | Kwestionariusz |
Dokument zawierający pytania i inne narzędzia służące do zebrania informacji, które mają zostać przeanalizowane. |
Earl Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 |
8. | Nagrywanie |
Dokonywanie cyfrowego zapisu audio/wideo wizyt do celów kontroli czynności wykonywanych przez audytorów (jedynie w przypadku, gdy podmioty, których dotyczy badanie, wyrażają na to zgodę i zostaną o tym powiadomione przez swojego pracodawcę przed rozpoczęciem wykonywania czynności terenowych). |
Na podstawie: Polskie standardy jakości realizacji badań rynku i opinii społecznej w terenie. Program Kontroli Jakości Pracy Ankieterów na podstawie Interviewer Quality Control Scheme (IQCS) ze zmianami z dnia 19 lutego 2015 r. |
9. | Obserwacja niejawna |
Audytor nie ujawnia się na żadnym etapie trwania audytu – pracownik nie wie, że jego praca jest monitorowana. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
10. | Profil/życiorys |
Zestaw cech, doświadczeń i potrzeb, które audytor (tajemniczy klient) będzie przedstawiał w kontakcie z pracownikiem. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
11. | Scenariusz przebiegu audytu |
Dokument zawierający ścieżkę przebiegu audytu z opisem możliwych sytuacji, sposobu zachowania audytora oraz zadaniami przewidzianymi dla niego. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
12. | Tajemniczy klient (audytor) |
Osoba realizująca audyt (mystery shopping) na zlecenie agencji badawczej. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |